Literatura z environmentální perspektivy
Mgr. Kateřina Kovářová Ph.D.
-
Fakulta:
Filozofická fakulta
-
Typ kurzu:
akreditovaný
-
Start výuky:
-
Konec výuky:
-
-
Místo a čas výuky:
,
-
Přihlášky do:
NEOMEZENĚ
-
Volná místa:
0
-
Cena kurzu:
3 000 Kč
Anotace:
Cílem programu je ukázat na vybraných literárních proudech a dílech možnosti environmentálně zaměřené analýzy a interpretace literatury. Kurz DVPP, určený primárně středoškolským učitelům, se zaměří na začlenění environmentálního přístupu k literatuře do výuky jazyka a literatury na středních školách. Demonstrována bude také možnost využití environmentálních textů při výuce cizího jazyka. Kurz provazuje výuku českého jazyka a literatury a cizích jazyků s průřezovým tématem Environmentální výchova (očekávané výstupy dle RVP-G).
Kurz je nabízen v rámci projektu NPO Podpora zelených dovedností a udržitelnosti – JU, KA 3: Kurzy CŽV, reg. č. projektu – NPO_JU_MSMT-2115/2024-4. Projekt byl financován Evropskou unií – Next Generation EU.
Popis kurzu:
Program kurzu (prezenční výuka proběhne ve třech pětihodinových blocích s odstupem 14 dnů; po třetím bloku budou mít studenti 2 týdny na dopracování a odevzdání projektu; 2 týdny po odevzdání projektu proběhnou individuální ústní pohovory):
1. Úvod – diskuse o možnostech implementace environmentálních témat do výuky jazyka a literatury, seznámení účastníků/účastnic kurzu s problematikou; představení a specifikace výstupního projektu – návrhu vyučovací hodiny
Teoretický úvod do terminologie a problematiky tématu – environmentální literatura vs. environmentální čtení; seznámení
s primárními literárními díly a sekundární literaturou; představení základních přístupů k environmentálnímu čtení, témat, motivů a strategií
2. Diskuse nad vybranými texty – forma odpovídající literárnímu semináři – ověření porozumění jednotlivým textům, analýza témat, motivů a strategií
Diskuse a brainstorming – možné aktivity navázané na texty s ohledem na průřezové téma Environmentální výchova
3. Workshop – účastníci/účastnice kurzu s předstihem odevzdají text, který si vybrali pro svůj projekt. Diskuse o vhodnosti, slabých a silných stránkách vybraných textů a možných aktivitách.
Závěrečná diskuse
4. Individuální ústní pohovor o vypracovaném projektu
Výstupní projekt – Návrh vyučovací hodiny:
Výstupní aktivitou podmiňující udělení mikrocertifikátu je vypracování návrhu vyučovací hodiny vycházející z aprobace jednotlivých účastníků, tzn. hodina literatury či výuka cizího jazyka. Jedná se o komplexní aktivitu, která se skládá z několika částí:
1. výběr vhodného textu dle potřeb konkrétní skupiny studentů (může se jednat o environmentálně zaměřené dílo nebo dílo české či světové literatury, na které bude nahlíženo z environmentální perspektivy)
2. analýza zvoleného textu a jeho vazba na očekávané výstupy průřezového tématu Environmentální výchova (pojmenování základních témat a motivů, případně rétorických strategií textu)
3. návrh doprovodných otázek a aktivit souvisejících s environmentální tematikou a popis, jakým způsobem tuto tematiku rozvíjejí a jejich vazba na očekávané výstupy průřezového tématu Environmentální výchova.
V kurzu se naučíte:
- rozlišit pojmy environmentální literatura a environmentální čtení;
- používat své interpretační schopnosti k rozboru zadaných textů a identifikovat témata, motivy a strategie spojené s environmentální tematikou;
- charakterizovat způsoby reprezentace přírodních motivů v zadaných textech;
- vybrat texty vhodné pro začlenění do výuky;
- vytvářet vhodné aktivity spojené s environmentální tematikou;
- implementovat získané znalosti ve výuce (ověřováno prostřednictvím výstupního projektu).
Přílohy:
Ke kurzu nejsou žádné přílohy
Kontakt:
Mgr. Monika HOSNEDLOVÁ