Skip to main content

Literatura z environmentální perspektivy

Mgr. Kateřina Kovářová Ph.D.

  • Fakulta:

    Filozofická fakulta

  • Typ kurzu:

    akreditovaný

  • Start výuky:

  • Konec výuky:

    -

  • Místo a čas výuky:

    ,

  • Přihlášky do:

    NEOMEZENĚ

  • Volná místa:

    0

  • Cena kurzu:

    3 000 Kč

Anotace:

Cílem programu je ukázat na vybraných literárních proudech a dílech možnosti environmentálně zaměřené analýzy a interpretace literatury. Kurz DVPP, určený primárně středoškolským učitelům, se zaměří na začlenění environmentálního přístupu k literatuře do výuky jazyka a literatury na středních školách. Demonstrována bude také možnost využití environmentálních textů při výuce cizího jazyka. Kurz provazuje výuku českého jazyka a literatury a cizích jazyků s průřezovým tématem Environmentální výchova (očekávané výstupy dle RVP-G).

Kurz je nabízen v rámci projektu NPO Podpora zelených dovedností a udržitelnosti – JU, KA 3: Kurzy CŽV, reg. č. projektu – NPO_JU_MSMT-2115/2024-4. Projekt byl financován Evropskou unií – Next Generation EU.

Popis kurzu:

Program kurzu (prezenční výuka proběhne ve třech pětihodinových blocích s odstupem 14 dnů; po třetím bloku budou mít studenti 2 týdny na dopracování a odevzdání projektu; 2 týdny po odevzdání projektu proběhnou individuální ústní pohovory):

1.    Úvod – diskuse o možnostech implementace environmentálních témat do výuky jazyka a literatury, seznámení účastníků/účastnic kurzu s problematikou; představení a specifikace výstupního projektu – návrhu vyučovací hodiny

Teoretický úvod do terminologie a problematiky tématu – environmentální literatura vs. environmentální čtení; seznámení

s primárními literárními díly a sekundární literaturou; představení základních přístupů k environmentálnímu čtení, témat, motivů a strategií

2.    Diskuse nad vybranými texty – forma odpovídající literárnímu semináři – ověření porozumění jednotlivým textům, analýza témat, motivů a strategií

Diskuse a brainstorming – možné aktivity navázané na texty s ohledem na průřezové téma Environmentální výchova

3.    Workshop – účastníci/účastnice kurzu s předstihem odevzdají text, který si vybrali pro svůj projekt. Diskuse o vhodnosti, slabých a silných stránkách vybraných textů a možných aktivitách.

Závěrečná diskuse

4.    Individuální ústní pohovor o vypracovaném projektu


Výstupní projekt – Návrh vyučovací hodiny:

Výstupní aktivitou podmiňující udělení mikrocertifikátu je vypracování návrhu vyučovací hodiny vycházející z aprobace jednotlivých účastníků, tzn. hodina literatury či výuka cizího jazyka. Jedná se o komplexní aktivitu, která se skládá z několika částí:

1.      výběr vhodného textu dle potřeb konkrétní skupiny studentů (může se jednat o environmentálně zaměřené dílo nebo dílo české či světové literatury, na které bude nahlíženo z environmentální perspektivy)

2.      analýza zvoleného textu a jeho vazba na očekávané výstupy průřezového tématu Environmentální výchova (pojmenování základních témat a motivů, případně rétorických strategií textu)

3.      návrh doprovodných otázek a aktivit souvisejících s environmentální tematikou a popis, jakým způsobem tuto tematiku rozvíjejí a jejich vazba na očekávané výstupy průřezového tématu Environmentální výchova.

 

V kurzu se naučíte:

  • rozlišit pojmy environmentální literatura a environmentální čtení;
  • používat své interpretační schopnosti k rozboru zadaných textů a identifikovat témata, motivy a strategie spojené s environmentální tematikou;
  • charakterizovat způsoby reprezentace přírodních motivů v zadaných textech;
  • vybrat texty vhodné pro začlenění do výuky;
  • vytvářet vhodné aktivity spojené s environmentální tematikou;
  • implementovat získané znalosti ve výuce (ověřováno prostřednictvím výstupního projektu).


Přílohy:

Ke kurzu nejsou žádné přílohy

Kontakt:

Mgr. Monika HOSNEDLOVÁ
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

© 2020 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích