Informační a intonační struktura českých a anglických vět ve výuce na SŠ
PhDr. Vladislav Smolka Ph.D.
-
Fakulta:
Pedagogická fakulta
-
Typ kurzu:
bez akreditace
-
Start výuky:
13.02.2026 08:30
-
Konec výuky:
13.02.2026 15:30
-
Místo a čas výuky:
PF JU, TL208, Budova PF U Tří lvů,
-
Přihlášky do:
01.02.2026
-
Volná místa:
28
-
Cena kurzu:
2 150 Kč
Anotace:
Vzhledem k typologickému charakteru češtiny jakožto flektivního jazyka je její slovosled variabilní a jeho primární funkcí je indikovat informační strukturu věty, přičemž významově nejzatíženější prvek bývá standardně umístěn v koncové pozici a současně nese intonační centrum věty. Intonace v češtině je tedy velmi úzce svázána se slovosledem.
Naproti tomu v analytické angličtině je flexibilita slovosledu omezená, protože slovosled primárně indikuje syntaktické funkce jednotlivých konstituentů. Pořadí prvků ve větě tedy neodráží jejich významovou zatíženost, intonace operuje nezávisle na slovosledu a intonační centrum je umístěno na informačně nejdůležitějším větném členu bez ohledu na jeho pozici ve větě.
Z těchto důvodů i velmi pokročilí čeští uživatelé angličtiny v anglických větách pod vlivem mateřského jazyka často mechanicky umísťují intonační centrum na koncový větný člen, a to i tehdy, je-li jeho informační hodnota nízká. Dopouštějí se tím v mluveném anglickém jazyce chyb srovnatelných s použitím nesprávného slovosledu v češtině.
Účastníci programu se nejprve seznámí se základními principy fungování slovosledu a intonace v obou jazycích, s důrazem na syntaktické struktury, kde vlivem nesprávné analogie dochází k častým chybám. Následně si vyzkouší praktické postupy při jejich odstraňování, které jsou použitelné při výuce angličtiny na středních školách. Absolvováním programu hlouběji porozumí souvislostem mezi psanou a zvukovou podobou jazyka, zkvalitní svou vlastní dovednost při umisťování intonačního centra v angličtině, naučí se odhalovat chyby svých studentů a úspěšně je korigovat formou vhodných cvičení.
Témata: informační struktura věty, aktuální členění větné, principy slovosledu v češtině a angličtině, větný přízvuk a jeho pozice, syntaktické struktury signalizující informační důležitost jednotlivých větných členů, tzv. prezentační věty. Jednotlivá témata mohou být podle požadavků účastníků rozvedena, další související témata mohou být podle potřeby doplněna. V programu budou využity poznatky výzkumu v této oblast i prezentované na domácích i zahraničních konferencích.
Cílovou skupinu tvoří učitelé SŠ, kurz je vhodný pro šablony.
Přílohy:
Ke kurzu nejsou žádné přílohy
Kontakt:
Lenka Miková Havelková